اجتماع و مشارکت در وحدت
« جهاد» از ریشه« جهد» به ضم جیم و «جهد» به فتح جیم به معنای زحمت و مشقت یا توان، طاقت، کوشش و تلاش بسیار توأم با سختی است.( مفردات راغب اصفهانی، ماده جهد، ص۹۹)
جهاد به اعتبار « دشمن» ، « نوع هجوم و مقابله» و « ارزش و اهمیت» اقسامی دارد از قبیل: جهاد اکبر، جهاد اصغر، جهاد ابتدایی، جهاد دفاعی، جهاد فرهنگی، جهاد اقتصادی، جهاد سیاسی.
ضرورت جهاد
۱- بعد فطری: دفاع از موجودیت خویش در میان همه جانداران امری ضروری و فطری است و خداوند حکیم همه جانداران را متناسب با بنیه جسمی و شرایط زیستی آن ها به سلاح دفاعی مجهز کرده است.
۲- بعد عقلی: همه انسان ها، ملت ها و جوامع بشری اتفاق نظر دارند که حق مسلم هر فرد و جامعه ای هست که از حقوق، آزادی، استقلال و عقیده و کرامت خویش دفاع کند و تن به ذلت و ستم ندهد.
۳- بعد مکتبی: همه ادیان آسمانی مبارزه علیه ظلم و تجاوز کوتاه کردن دست ستمگران و متجاوزان را در برنامه های خود قرار دارند؛ و برای حفظ و گسترش ارزش های انسانی- الهی و عدالت اجتماعی، جهاد با دنیا پرستان ستمگر را واجب و ضروری دانسته اند.
خداوند جهاد را عامل برکات و منشا خوبی ها و خیر و رحمت الهی میشمارند:
«كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» (سوره بقره، آیه ۲۱۶) جهاد در راه خدا، و شما مقرر شد؛ در حالی که برای تان ناخوشایند است. چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال آن که خیر شما در آن است؛ ویا چیزی را دوست داشته باشید، حال آن که شر شما در آن است؛ و خدا می داند؛ و شما نمی دانید.
راه غلبه بر شیطان
و برای غلبه بر شیطان رجیم باید این نکات را به کار بریم:
اول: ذکر خدا را فراموش نکنیم، خدای متعال می فرماید: «و من یعش عن ذکر الرحمن نقیض له شیطانا فهو له قرین»( سوره زخرف ،آیه ۳۶) و هر کسی از یاد خدا روی برگرداند شیطان را برانگیزد تا یار و هم نشین وی گردد.
باز خداوند می فرماید: « استحوذ علیهم الشیطان فانسیهم ذکر الله ( سوره مجادله، آیه ۱۹)
شیطان سخت بر آنان احاطه غلبه کرد پس از ذکر خدا به کلی غافل شدند. ذکری که باید خوانده شود: لا اله الا الله و لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم و صلوات و تسبیح است.
دوم: به خدا پناه بردن است، خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: و قل رب اعوذ بک من همزات الشیاطین و اعوذ بک رب ان یحضرون ( سوره مومنون، آیه ۸۲ و ۸۳) ای رسول خدا بگو: پروردگارا به تو پناه می برم از فریب و وسوسه های شیاطین و به تو پناه می برم پروردگارا از اینکه شیاطین( انس و جن) به مجلسم حاضر شوند.
قل اعوذ برب الفلق (سوره فلق، آیه ۱) ای رسول خدا بگو پناه می برم به پروردگار شکافنده سپیده روشن؛ و در جای دیگر می فرماید: قل اعوذ برب الناس (سوره ناس، آیه ۱)ای رسول خدا بگو: پناه می برم به پروردگار مردم.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: لا تسبو الشیطان و تعوذوا بالله من شرة: به شیطان فحش و ناسزا نگویید بلکه از شر رو به خدا پناه ببرید.
حضرت علی علیه السلام می فرماید: هرگاه یکی از شما را شیطان وسوسه کرد، پس باید به خدا پناه برد و بگویید: آمنت بالله و برسوله مخلصا له الدین: به خدا و رسولش ایمان آوردم و دین را برای خدا خالص نمودم.
سوم: صدقه دادن است که در روایت است که شیطان را اره کرده و می برد.
چهارم: مبارزه با نفس اماره است، خداوند متعال می فرماید: وأما من خاف مقام ربه و نهی النفس عن الهوی فان الجنة هی الماوی : و هرکس از مقام ربوبی بترسد و نفس خود را از هوا و هوس باز دارد جایگاه او بهشت است. حضرت علی علیه السلام می فرماید: من خالف نفسه فقد غلب الشیطان : کسی که با نفس خود مبارزه کند بر شیطان غلبه کرده است. و نیز آن حضرت می فرماید: من آتهم نفسه امن خدع الشیطان: کسی که نفس خود را متهم و مقصر دانست از مکر شیطان آسوده گشت.
پنجم: دنبال علم و عالم رفتن است، زیرا نیروی علم مدافع عالم است از شر شیطان.
ششم: خلوت کردن با زنان نامحرم است، و به عکس خلوت کردن با زنان نامحرم یکی از بهترین راههای غلبه شیطان است بر انسان چنانکه شیطان به حضرت نوح و حضرت موسی گفت.
هفتم: نگه داشتن زبان از غیبت، تهمت، دروغ فحاشی و ناسزا گویی و…
هشتم: توبه و استغفار.
نهم: تداوم محافظت بر استغفار.
دهم: شناخت کار و گفتار شیطان
یازدهم: دشمن ابلیس لعین و شیطان رجیم بودن.
دوازدهم: دوری از کارهای شیطان و از شیطان پرستان، مجالس که شیطان در آن راه دارد نرفتن، دوری از ویدیو کلوپ های دارای مفاسد اجتماعی و دوری از مجالس رقص و عرق و ورق و غیره.
سیزدهم: حرص و حسد و کبر را در خود راه ندادن.
چهاردهم: دوری از هرگونه گناه (سرمایه سخنوران، تالیف مقدم)
نام کتاب: گنجینه جواهر یا کشکول ممتاز
مولف: حاج شیخ مرتضی احمدیان
کتاب بخوانیم(۲)
معرفی کتاب
عنوان: مشکلات جنسی جوانان و بحثی درباره انحرافات جنسی
✍️نویسنده: ناصر مکارم شیرازی
?موضوع: جوانان مسلمان
?تعداد جلد: ۱ جلد
برای دانلود کتاب اینجا بزنید??????????
دانلود کتاب مشکلات جنسی
تقوای سیاسی
#قسمت_دوم
تقوا در سرلوحه دستورات امیرمومنان علیه السلام به استانداران ، فرماندهان و کارگزاران قرارگرفته است
امام به فرمانده جنگی خود (شریح بن هانی ) هنگامی که او را به فرماندهی لشکری در مقابله با شام قرار داد در #نامه56 مینویسند :
در هر صبح و شام از خدا بترس،
و از فريبكاری دنيا بر نفس خويش بيمناك باش،
و هيچگاه از دنيا ايمن مباش،
حضرت به مقبل بن قیس ریاحی یکی دیگر از فرماندهان خویش در #نامه12 توصیه نموده و فرمود :
(اتق الله الذی لابد لک من لقائه ….
از خدایی بترس که ناچار او را ملاقات خواهی کرد ، وسرانجامی جز حاضرشدن درپیشگاه اونداری ، جز باکسی که باتوپیکار کند جنگ مکن)
✅ ادامه دارد …
✅ تدوین: مرتضوی نژاد, کتاب بصائر علوی
#تقوا در کلام #امیرمومنان
امیرمومنان در #خطبه16 میفرمایند :
نادانی انسان همین بس که قدرخویش را نشناسد ،
آن چه براساس #تقوا پایه گذاری شود نابود نگردد
کشت زاری که با تقوا آبیاری شود ،تشنگی ندارد
و در #خطبه198 هشت فائده
تقوا را بیان می فرمایند:
إنَّ تَقوَی اللّه دَواءُ دَاءِ قُلوبِکُم، و بَصَرُ عَمی أفئدتِکُم، و شِفاءُ مَرَضِ أجسادِکُم، و ….
همانا تقوای خدا
داروی درد قلبهای شماست
و بینا کننده کوری دلهایتان
و شفابخش بیماری جسمهایتان
وبرطرف کننده تباهی سینه هایتان؛
و پاک کننده آلودگی جانهایتان
و روشنی بخش ضعف چشمهایتان
و فرو نشاننده ترس و اضطراب دلهایتان
و زداینده سیاهی ظُلمتتان.
تقوا در سرلوحه دستورات امیرمومنان علیه السلام به استانداران ، فرماندهان و کارگزاران قرارگرفته است
امام به فرمانده جنگی خود (شریح بن هانی ) هنگامی که او را به فرماندهی لشکری در مقابله با شام قرار داد.
قسمت_اول
✅ ادامه دارد…….
کتاب بصائر علوی، تدوین: مرتضوی نژاد