حوزه و بیانیه گام دوم انقلاب
✔️بیانیه گام دوم انقلاب را باید سند ای برخاسته از معارف اسلام ناب محمدی و مکتب اهل بیت(ع) دانست. این سند راهبردی نظام مقدس جمهوری اسلامی هم اکنون دومین گام از حیات طیبه ی خود را برداشته است است و می توان گفت آن را منشوری مبتنی بر ارزش های اسلامی دانست. این سند راه باید از سوی روحانیت و حوزه های علمیه تبیین گردد و به گفتمان غالب انقلاب اسلامی تبدیل شود، چرا که مفاد بیانیه گام دوم انقلاب باید به مطالبه ای عمومی در بافت اصلی حوزه ی علمیه تبدیل گردد، تا جایی که اگر انحرافی از مسیر اصلی این مطالبه و این سند صورت گیرد حوزه و روحانیت است که باید اعلام کند که این گفتمان، گفتمان ناب نیست بنابراین باید گفت حوزه ی علمیه و علمای دین صیانت گر اصلی از این بیانیه و این گفتمان اسلام ناب خواهند بود. ✔️این بیانیه را نباید صرفا پیامی از سوی رهبر معظم انقلاب دید بلکه باید با آن مانند یک سند توسعه و پیشرفت و یک وظیفه اصلی دانست و حوزه و روحانیت وظیفه راهبردی در تبیین و صیانت آن را دارند. از جمله اقداماتی که برای اجرایی نمودن بیانیه گام دوم انقلاب بر عهده حوزویان است عبارت است از:
1️⃣. باید برای این بیانیه مراکزی در حوزه ایجاد گردد تا به گفتمان سازی و تحکیم بنیاد های علمی و تولید بیانیه ماموریت در این زمینه بپردازند موضوعاتی مانند: جوانان، انقلابی بودن، معنویت و اخلاق، استقلال و آزادی، مرزبندی با دشمن، اقتصاد و سبک زندگی و تمدن نوین اسلامی از کلید واژه هایی است که حوزه علمیه می تواند برای نظریه پردازی و تشکیل کارگاههای در این زمینه اقدام کند. 2️⃣. حوزویان میتوانند در توجه دادن مسئولان و جامعه به شعار های بلند انقلاب اسلامی و زنده نگه داشتن آن مرزهای عمل و اقدام را روشن کنند. 3️⃣. این بیانیه ظرفیت زیادی در پیشبرد نظریه مقاومت اسلامی در مقابله با نظام استکباری را داراست بر همین اساس یکی از راهکارهای تبیین و عملیاتی کردن این بیانیه گام دوم انقلاب توسط حوزه و روحانیت ایجاد مراکز تخصصی تربیت مبلغ فضای مجازی است بر این مبنا باید برنامهریزی های عمده برای تبلیغ در این زمینه در حوزههای علمیه فراهم گردد. 4️⃣. توجه بیشتر و عمیق تر به برگزاری جلسات اخلاق در قالب حوزه اخلاق محور که که علاوه بر صیانت از حوزه های علمیه و پاسداشت ذخایر معنوی آن می تواند در این بیانیه مهم تاثیر گذار باشد. حوزویان هستند که باید نیازهای معنوی و اخلاقی و حتی الگوهای اخلاقی را برای دولت و ملت تبیین کنند و برای تمدن نوین اسلامی گامی بردارند. زنده نگه داشتن ارزش های دینی با رویکرد معنویت و اخلاق، تبلیغ و تاکید بر سبک زندگی دینی با رویکرد معنویت و اخلاق، توجه بیش از پیش به ترویج اندیشه مهدویت، ورود حوزویان به عرصه ی اقتصاد به خصوص اقتصاد مقاومتی این ها از جمله اقداماتی است که برای اجرایی نمودن بیانیه گام دوم انقلاب بر عهده حوزه جریان است. بنابراین لازم است برای تبیین و تبلیغ این راهبرد ویژه مبلغاتی در فضای مجازی و در عرصه بین الملل و تعاملات فکری در داخل و خارج در حوزه ها تربیت کنیم. 5️⃣. کتب درسی حوزه در این زمینه باید راهگشا باشد و برای هر یک از کلید واژه های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی کتاب درسی تدوین گردد و این می تواند از راهکارهای اساسی باشد. با این تغییرات در کتاب های درسی اولاً: سبب تحکیم باورهای طلاب بر مبنای حوزه انقلابی می شود که در گام اول انقلاب به آن توجه شده. در گام دوم طلاب باید به گونهای تجهیز شوند تا مفاهیم انقلابی بویژه بیانیه گام دوم و شعارهای انقلاب را به بدنه جامعه اسلامی انتقال دهندـ بدین منظور می توان بر روی طلاب جوان و جدیدالورود حوزه به عنوان سربازان تازه نفس و امید های انقلاب اسلامی در گام دوم سرمایه گذاری کرد. 6️⃣. مسئله مهم توجه حوزه به جایگاه پژوهش و برنامه ریزی با رویکرد بیانیه گام دوم و تلاش علمی بر روی مفاهیم اساسی و کلیدی آن در عرصه پژوهش می تواند خدمت ویژه ای در این زمینه باشد. اینها بخشی از اقداماتی است که برای عملیاتی نمودن بیانیه گام دوم انقلاب باید مورد توجه جدی حوزویان قرار گیرد. فصلنامه علمی فرهنگی، حقوقی و اجتماعی صیانت، شماره 17،ص 9