پیام فاطمیه
مهدی شناسی ۵۲
ﻭﺻﺪﻗﺘﻢ ﻣﻦ ﺭﺳﻠﻪ ﻣﻦ ﻣﻀﯽ
ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺣﺮﮐﺎﺕ ﻭ ﺳﮑﻨﺎﺗﺘﺎﻥ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻗﺒﻠﯽ ﺭﺍﺗﺼﺪﯾﻖ ﮐﺮﺩﯾﺪ.ﮐﺎﺭﯼ ﮐﺮﺩﯾﺪ ﮐﻪ ﻣﺎ ﻓﻬﻤﯿﺪﯾﻢ ﮐﺎﺭ ﺑﻘﯿﮥ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺧﯿﻠﯽ ﺭﻭﯼ ﺣﺴﺎﺏ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﯾﻌﻨﯽ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﺳﯿﺮﻩ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﯾﺎﺩ ﺳﯿﺮﻩ ﺣﻀﺮﺕ ﻧﻮﺡ ،ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ، ﻣﻮﺳﯽ ، ﻋﯿﺴﯽ (ﻉ) ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﯿﺪ ﻭ ﺩﻟﻤﺎﻥ ﺗﺼﺪﯾﻖ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﻣﺴﯿﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﭼﻘﺪﺭ ﻧﻮﺭﺍﻧﯽ ﺍﺳﺖ (ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺗﺼﺪﯾﻖ ﺣﻘﺎﻧﯿﺖ ﺍﻧﺒﯿﺎﺀ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻦ ﺷﺮﯾﻌﺖ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ،ﺯﯾﺮﺍﺷﺮﯾﻌﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻵﻥ ﻣﻨﺴﻮﺥ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ).
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻓﺮﺍﺯ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﯿﻢ ﮐﻪ ﺍﯼ ﺍﻫﻞ ﺍﻟﺒﯿﺖ ﻋﺼﻤﺖ ﻭ ﻃﻬﺎﺭﺕ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﺎﯾﺎن کننده ی ﺻﺪﻕ ﺣﺮﮐﺖ ﺍﻧﺒﯿﺎﺀ ﻭ ﺍﻭﻟﯿﺎﺀ هستید.
اگر فرزندی در آینده شغل پدرش را ادامه دهد این به معنای آن است که او راه و سلیقه ی پدر را تایید و تصدیق می کند.ممکن است آن مسوولیت سخت و طاقت فرسا هم باشد ولی چون به هدف و بینش پدرش اعتقاد دارد با میل باطنی این کار را ادامه می دهد.رابطه ی ائمه با انبیا چنین رابطه ای است.
فالراغب عنکم مارق
ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﯼ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﺩﯾﻦ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺯﯾﺮﺍ ﺷﻤﺎ ﻣﻼﮎ ﺣﻖ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﺗﺮﺍﺯﻭﯼ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﺭﻭﯼ ﺷﺪﯾﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻡ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﻫﺴﺘﯿﺪ.
ﺍﯾﻦ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺑﺎﻋﻘﻞ ﻣﺎ ﺑﺎ ﻣﺎ ﺻﺤﺒﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﻋﻤﻖ ﻣﺎﺭﺍ ﺑﭙﺮﻭﺭﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﻣﺎﺭﺍ ﺩﺭﺗﻌﺎﺩﻝ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪ، ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻓﺮﺍﺯ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺤﻀﺮ ﺍﺋﻤﻪ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ ﺗﺎ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭﺷﻮﺩ.ﺗﺎ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺩﺭ ﻣﺎ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻧﺸﻮﺩ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ. ﺍﮔﺮﻣﻘﺎﻡ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺍﻭﻟﯿﺎﺀ ﺭﺍ ﻧﺸﻨﺎﺳﯿﻢ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﻫﻢ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﯿﻢ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﻢ. ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺼﺪﺍﻗﻬﺎﯼ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺷﻨﺎﺱ ﺭﺍ ﭘﯿﺪﺍﮐﻨﯿﻢ ﺗﺎ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻧﺸﻮﯾﻢ.
ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ علیه السلام فرمودند:"ﻣﺎ ﺑﯿﻦ ﺷﻤﺎ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﺴﺘﯿﻢ"
یعنی ﺍﮔﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﯿﺪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﺳﺘﯿﺪ ﻭﻟﯽ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺭﺍ ﭘﯿﺪﺍ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﯿﺪ ،ﻧﺘﯿﺠﻪ نمی گیرید.
شما اگر برای رسیدن به مقصدی سوار هواپیما باشید،و به دلایلی نگذارند خلبان مسوولیت و وظیفه ی خود را انجام دهد و یا کمک خلبان ها و مسافران به دستورات خلبان عمل نکنند طولی نمی کشد که هواپیما تعادل خود را از دست داده و نه تنها به مقصد نمی رسند بلکه مسافران در راه تلف می شوند.
مثل ما و ائمه و خداوند،مانند مسافران و خلبان و مقصد است.اگر به چپ و راست منحرف شویم از هدف که خداوندست دور می شویم.
حضرت امیرالمومنین علیه السلام در ﺧﻄﺒﻪ ۱۶ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻼﻏﻪ می فرمایند:
»اگر کسی از سمت چپ بیفتد گمراه است،اگر ﺍﺯ ﺭﺍﺳﺖ ﻫﻢ ﺑﯿﻔﺘﺪ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﺎﯾﺪ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺯ ﭼﭗ ﻭ ﺭﺍﺳﺖ ﺭﻓﺘﻦ ،ﺟﻬﺖ ﺍﺻﻠﯽ ﺭﺍ بگیرد.»
ﻣﺎﺭﻕ ﺗﯿﺮﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻭﻗﺘﯽ ﺑﻪ ﻫﺪﻑ ﻣﯽ ﺧﻮﺭﺩ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﯾﮕﺮ ﺩﺭ ﺁﯾﺪ.یعنی ﻫﺮﮐﺲ ﺍﺯ امام خود ﺭﻭﯼ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﺩﯾﻦ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺭﻓﺘﻪ و افراطی شده و دیگر راه برگشت ندارد.
واللازم لکم لاحق
ﺗﻨﺪﺭﻭﻯ ﻭ ﻛُﻨْﺪﺭﻭﻯ،ﻫﺮ ﺩﻭ ﻧﻜﻮﻫﺶ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺭﻳﺸﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺟﺮﻳﺎﻥ،ﺩﺭ ﻧﺎﺩﺍﻧﻰ ﺍﺳﺖ. ﺳﺮﺩﻣﺪﺍﺭﺍﻥ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺟﺮﻳﺎﻥ،ﺍﺯ ﻧﺎﺩﺍﻧﻰ ﻣﺮﺩﻡ،ﺳﻮﺩ ﻣﻰ ﺟﻮﻳﻨﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺧﻮﺩ،ﻓﺮﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ.
ﺍﻣﻴﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ،ﺩﺭ ﺳﺨﻨﻰ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ :« ﻟَﺎ ﺗَﺮَﻯ ﺍﻟﺠَﺎﻫِﻞَ ﺇﻟَﺎ ﻣُﻔْﺮِﻃﺎ ﺃﻭْ ﻣُﻔَﺮِّﻃﺎ ﻧﺎﺩﺍﻥ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺍﻓﺮﺍﻃﮕﺮ ﻳﺎ ﺗﻔﺮﻳﻄﮕﺮ ، ﻧﺨﻮﺍﻫﻰ ﻳﺎﻓﺖ.»ﻭ ﺑﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮ ، ﺑﺎ ﺻﺮﺍﺣﺖ ﺩﺭ ﺳﺨﻨﻰ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ : ﺍﻟﻴَﻤﻴﻦُ ﻭَﺍﻟﺸِّﻤَﺎﻝُ ﻣَﻀَﻠَّﺔٌ ، ﻭَ ﺍﻟﻄَّﺮﻳﻖُ ﺍﻟﻮُﺳْﻄﻰ ﻫِﻰَ ﺍﻟﺠﺎﺩَّﺓُ. ﺭﺍﺳﺖ ﮔﺮﺍﻳﻰ ﻭ ﭼﭗ ﮔﺮﺍﻳﻰ ، ﻫﺮ ﺩﻭ ﮔﻢ ﺭﺍﻩ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻧﺠﺎﺕ ، ﺭﺍﻩ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ.
ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺩﺭ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻭ ﻛﺮﺩﺍﺭ ﺧﻮﺩ ، ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺭﺍ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ . ﺁﻧﺎﻥ ، ﺍﻟﮕﻮﻫﺎﻯ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭﻯ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺯﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ . ﻋﺒﺎﺭﺕ «ﻭ ﺍﻟﻠّﺎﺯﻡ ﻟَﻜُﻢ ﻻﺣِﻖ» ، ﻧﻘﺶ ﻧﺠﺎﺕ ﺑﺨﺶ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﺮﺍﻫﻰ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ، ﺳﺒﺐ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.
ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ، ﺭﺍﻩ ﻧﺠﺎﺕ ﺍﺯ ﮔﺮﺩﺍﺏ ﻫﺎﻯ ﻧﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺭﺍ ﭼﺸﻢ ﺩﻭﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﺎﻧﻰ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻣﻌﺮّﻓﻰ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ:«ﺑﻪ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺗﺎﻥ ﺑﻨﮕﺮﻳﺪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺭﻭﺵ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﻴﺶ ﮔﻴﺮﻳﺪ ﻭ ﭘﻴﺮﻭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﻴﺪ ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ، ﻫﺮﮔﺰ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺭﺍﺳﺖ ، ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻧﻤﻰ ﺑﺮﻧﺪ ﻭ ﻫﻴﭻ ﮔﺎﻩ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺎﺑﻮﺩﻯ ﻧﻤﻰ ﻛﺸﺎﻧﻨﺪ. ﺍﮔﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺸﺴﺘﻨﺪ، ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺰ ﺑﻨﺸﻴﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻨﺪ، ﺑﺮﺧﻴﺰﻳﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺍﻳﺸﺎﻥ ، ﭘﻴﺸﻰ ﻧﮕﻴﺮﻳﺪ ﻛﻪ ﮔﻢ ﺭﺍﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﻳﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻋﻘﺐ ﻧﻤﺎﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻼﻛﺖ ﻣﻰ ﺍﻓﺘﻴﺪ.»
ﻭَ ﺍﻟﻤُﻘَﺼِّﺮُ ﻓﻰ ﺣَﻘِّﻜُﻢ ﺯﺍﻫِﻖ
یعنی ﻣﺴﺎﻣﺤﻪ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﻖّ ﺷﻤﺎ،ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ.ﺣﺮﻛﺖ ﺑﺎﻟﻨﺪﻩ ﺗﻌﺎﻟﻴﻢ ﺍﺻﻼﺣﻰ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﺯ ﻛﻮﺗﺎﻫﻰ ﺩﻳﻨﺪﺍﺭﺍﻥ ، ﺯﻳﺎﻥ ﺩﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ.ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﺳﻼﻡ ﻋﻼﻗﻪ ﺍﻯ ﻧﻴﺰ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ، ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻻﺯﻡ ، ﺍﻳﻦ ﺩﻳﻦ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻯ ﻧﻜﺮﺩﻧﺪ.
ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻤﻮﻧﻪ ، ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﻭ ﻛﻮﻓﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍﻯ ﺳﺎﻝ ۶۱ ﻫﺠﺮﻯ ، ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻯ ﻧﻜﺮﺩﻧﺪ ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﭼﻨﺪﻯ ، ﭘﺸﻴﻤﺎﻥ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻗﻴﺎﻡ ﻫﺎﻯ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﺣﺎﻛﻤﺎﻥ ﻭﻗﺖ ، ﺑﻪ ﻣﻔﺎﺳﺪ ﻳﺰﻳﺪ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﻳﺎﺭﻯ ﺩﻳﻦ ، ﺳﭙﺮﻯ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺣﺮﻛﺖ ﺑﺎ ﺗﺄﺧﻴﺮ ﺁﻧﺎﻥ ، ﺳﻮﺩﻯ ﻧﺒﺨﺸﻴﺪ.ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﺳﻼﻡ،ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻰ ﺍﺯ ﺗﻌﻠّﻞ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺁﻥ،ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﻳﺎﻧﺒﺎﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
اگر ما هم در امر زمینه ی سازی ظهور کم کاری کنیم مصداق مقصرین خواهیم بود و زمانی متوجه غفلت و کم کاری و بی تفاوتی خود خواهیم شد که خیلی دیر شده و دیگر قابل جبران نخواهد بود…
#جامعه_کبیره
مهدی شناسی ۵۱
ﻭﺍﻟﺤﻖ ﻣﻌﮑﻢ ﻭ ﻓﯿﮑﻢ ﻭ ﻣﻨﮑﻢ ﻭ ﺍﻟﯿﮑﻢ ﻭ ﺍﻧﺘﻢ ﺍﻫﻠﻪ ﻭ ﻣﻌﺪﻧﻪ
ﺣﻖ ﭘﯿﺶ ﺷﻤﺎ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ.ﻫﺮﮐﺲ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﺒﯿﻨﺪ ﺩﺭ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﺑﺎﻃﻞ ﺑﺎﯾﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﺪ ﻭ ﭘﯿﺮﻭ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺣﻖ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺳﺖ. ﯾﻌﻨﯽ ﻫﺮ ﮐﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﯾﺪ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺍﻫﻞ ﺒﯿﺖ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻨﯽ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﻧﻪ ،ﺍﮔﺮ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻨﯽ ﺍﺳﺖ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ. ﺷﻤﺎ ﺍﻫﻞ ﻭ ﻣﻌﺪﻥ ﺣﻖ ﻫﺴﺘﯿﺪ.
ﺍﯾﻦ ﺧﯿﻠﯽ ﻫﻨﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﺩﻡ ﺣﻖ ﺭﺍ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﺪ ﻭﺭﻭﯼ ﺣﻖ ﺑﺎﯾﺴﺘﺪ .ﺁﺩﻡ ﻭﻗﺘﯽ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺭﻭﯼ ﺁﻥ ﻣﯽ ﺍﯾﺴﺘﺪ .ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﺪﻣﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻫﻤﯿﻦ ﺑﻮﺩ.
ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اکرم ﺩﺭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺧﻄﺒﻪ ﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﻨﺪ :ﻣﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻭﺻﯿﺖ ﻣﯿﮑﻨﻢ،ﻭﺻﯿﺖ ﺧﯿﺮ ﻭ ﺧﻮﺑﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻫﻞ ﺒﯿﺖ ، ﺍﻫﻞ ﺒﯿﺖ ﻣﺮﺍ ﺑﺎ ﺧﯿﺮ ﻭ ﻧﯿﮑﯽ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﮐﻨﯿﺪ ، ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺑﺎ ﺣﻘﻨﺪ ﻭ ﺣﻖ ﺑﺎ ﺍﯾﻨﻬﺎﺳﺖ ، ﺍﯾﻨﻬﺎ ﭘﯿﺸﻮﺍﯾﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺭﺷﯿﺪ ﻭ ﺁﮔﺎﻩ ﮐﻪ ﻣﯿﺪﺍﻧﻨﺪ ﺍﻣﺖ ﺭﺍﮐﺠﺎ ﺑﺒﺮﻧﺪ ، ﺍﯾﻨﻬﺎ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎﻧﯽ ﺑﯽ ﺧﻄﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﺍﯾﻦ ﻓﺮﺍﺯ ﺍﺯ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﺧﯿﻠﯽ ﺑﻪ ﻣﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺍﺋﻢ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﯿﻢ .ﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺍﺋﻤﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺟﺮﯾﺎﻧﯽ ﮔﻢ ﮐﻨﯿﻢ ،ﺩﺭﮐﺎﺭﻣﺎﻥ ﻣﯿﻤﺎﻧﯿﻢ ،ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩﻥ ﺣﻖ ،ﻫﻤﻪ ﻣﻨﺎﻓﻌﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺍﺑﺪ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﯿﮑﻨﯿﻢ.
ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺷﺒﻬﻪ ﺍﯼ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻣﯿﮕﻮﯾﻨﺪ ﺭﻭﺍﯾﺘﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﻋﻠﯽ (ﻉ) ﻫﺴﺖ:«ﺍﻟﺤﻖ ﻣﻊ ﻋﻠﯽ ﻭ ﻋﻠﯽ ﻣﻊ ﺍﻟﺤﻖ…»ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﻋﻤﺎﺭ ﻫﻢ ﻫﺴﺖ ، ﭘﺲ ﻓﻀﯿﻠﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﻠﯽ(ﻉ) ﻧﻤﯿﺘﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﻧﻈﺮﮔﺮﻓﺖ.
ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ : ﻭﻗﺘﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﭘﺨﺶ ﺷﺪﻧﺪ ،ﯾﮏ ﻋﺪﻩ ﺭﺍﺳﺖ ﺭﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﯾﮏ ﻋﺪﻩ ﭼﭗ،ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ ﻋﻤﺎﺭ ﺩﺭ ﮐﺪﺍﻡ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﺳﺖ ، ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺍﻭ ﺑﺮﻭﯾﺪ ﺯﯾﺮﺍ ﺣﻖ ﺑﺎ ﻋﻤﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﻫﺮﺟﺎ ﮐﻪ ﻋﻤﺎﺭ ﺑﺮﻭﺩ.ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺟﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﻫﻢ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﻨﺪ:ﺍﯼ ﻋﻤﺎﺭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﻓﺘﻨﻪ ﺍﯼ ﻣﯿﺸﻮﺩ.ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻋﻠﯽ ﺑﺮﻭ،ﺣﻖ ﺑﺎ ﻋﻠﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻋﻠﯽ ﺑﺎ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ .
ﯾﻌﻨﯽ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﻪ ﻋﻤﺎﺭ ﺧﻂ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻋﻠﯽ ﺑﺮﻭ ﻭ ﭼﻮﻥ ﻣﯿﺪﺍﻧﻨﺪ ﺍﻭ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺍﻣﯿﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ ﻣﯿﺮﻭﺩ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﻨﺪ :ﻫﺮﺟﺎ ﻋﻤﺎﺭ ﻫﺴﺖ ﺣﻖ ﺁﻧﺠﺎﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺟﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﻫﻢ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﻨﺪ : ﮔﺮﻭﻩ ﺳﺮﮐﺸﯽ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻣﯿﮑﺸﺪ ﻭ ﺗﻮ ﺑﺎ ﺣﻘﯽ ﻭ ﺣﻖ ﺑﺎ ﺗﻮﺳﺖ، ﺍﯼ ﻋﻤﺎﺭ ﺍﮔﺮ ﺩﯾﺪﯼ ﻋﻠﯽ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺍﺭﺩﻭﮔﺎﻫﯽ ﺭﻓﺖ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍﻩ ﺩﯾﮕﺮ ﭘﯿﺸﻪ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﺑﺎ ﻋﻠﯽ ﺑﺮﻭ.ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻋﻠﯽ ﺑﺮﻭﺩ ﺍﺯ ﻫﺪﺍﯾﺖ ﺧﺎﺭﺝ ﻧﻤﯿﺸﻮﺩ. ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺣﻖ ﯾﮏ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﺻﻠﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﯾﮏ ﺗﺎﺑﻊ ،ﭘﺲ ﻃﺒﻖ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﻋﻤﺎﺭ ﺗﺎﺑﻊ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺗﺎﺑﻊ ﻋﻠﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺷﺒﻬﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﯿﺴﺖ.
زﺭﮔﺮ ﺑﺎ ﺳﻨﮓ ﻣﺤﻚ ، ﺯﺭِ ﻧﺎﺏ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺷﻨﺎﺳﺪ ﻭ ﻛﻮﺩﻙ ﻧﻮﭘﺎ ، ﺟﻮﺍﻫﺮﺍﺕ ﺑَﺪَﻟﻰِ ﭼﺸﻢ ﻧﻮﺍﺯ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺯﺭ ﻧﺎﺏ ، ﺗﺮﺟﻴﺢ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ.
ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺣﻖ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﺒﻬﺎﺕ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ، ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺁﺳﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ، ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﻣﻌﻴﺎﺭﻯ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺣﻖ ، ﺭُﺥ ﺑﻨﻤﺎﻳﺪ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ، ﺑﻪ ﻛﻨﺎﺭﻯ ﺑﺮﻭﺩ .
ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺣﻖ، ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﺳﺖ ﻭ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﺎﻃﻞ ، ﺳﺮﮔﺮﻡ ﻛﻨﻨﺪﻩ . ﺍﺧﻼﻕ ﺣﻖ ، ﺳﺎﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺳﺎﺯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺧﻼﻕ ﺑﺎﻃﻞ ، ﻣﺴﻜّﻦ ﻭ ﺗﺨﺪﻳﺮ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻛﺮﺩﺍﺭ ﺣﻖ ، ﺭﻭﺵ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺁﻣﻮﺯﺩ ﻭ ﻛﺮﺩﺍﺭ ﺑﺎﻃﻞ ، ﺑﻨﻴﺎﻥ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻫﻢ ﻣﻰ ﺯﻧﺪ. ﻧﻤﺎﺯ ﺍﻫﻞ ﺣﻖ، ﺍﺯ ﻓﺤﺸﺎ ﻭ ﻣﻨﻜﺮ ، ﺑﺎﺯ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺍﻫﻞ ﺑﺎﻃﻞ ، ﺑﺎ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺳﺘﻢ ﻭ ﻓﺤﺸﺎﻳﻰ ﻛﻨﺎﺭ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ.
ﻳﺰﻳﺪ ، ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺣﻖ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩ ؛ ﺍﻣّﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﺳﺒُﻚ ﻣﻐﺰﺍﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ ، ﺍﻣﻴﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺑﻮﺩ. ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ، ﻫﺮ ﺩﻭ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺣﻖ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ، ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺕ، ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﺍﺧﻼﻗﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﻌﻴﺎﺭِ ﺑﺎﺯﺷﻨﺎﺳﻰ ﺣﻖ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ، ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺩﻳﻦ ، ﺁﻣﻴﺰﻩ ﺍﻯ ﺍﺯ ﺣﻖ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺩﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﻰ ، ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ.
یکی ﺍﺯ ﻣﻮﺍﻧﻊ ﻋﻤﺪﻩ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺣﻖ، ﺑﻰ ﺍﻃّﻼﻋﻰ ﺍﺯ ﻣﻌﻴﺎﺭﻫﺎﻯ ﺻﺤﻴﺢ ﻭ ﻛﺎﺭﮔﺸﺎﺳﺖ. ﺩﺭ ﮔﺮﻣﺎﮔﺮﻡِ ﻧﺒﺮﺩ ﺟﻤﻞ ، ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﻳﺎﺭﺍﻥ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻣﺘﺤﻴّﺮ ﺷﺪ ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺳﻮ ، ﺍﻡّ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﺎﻳﺸﻪ ﻭ ﺻﺤﺎﺑﻴﺎﻥ ﻧﺎﻣﺪﺍﺭﻯ ﭼﻮﻥ ﻃﻠﺤﻪ ﻭ ﺯﺑﻴﺮ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺩﻳﺪ ، ﻭ ﺩﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﺳﻮ ، ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻭ ﻋﻤّﺎﺭ ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﺍﺯ ﺻﺤﺎﺑﻴﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻰ ﻛﺮﺩ. ﺑﺮﺍﻯ ﻫﻤﻴﻦ ، ﻧﺰﺩ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺁﻣﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻰ ﭘﻨﺪﺍﺭﻯ ﻛﻪ ﻣﻦ ، ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺟﻤﻞ ﺭﺍ ﮔﻢ ﺭﺍﻩ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻢ؟!
اﻣﺎﻡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺑﻪ ﺍﻭ ﭘﺎﺳﺨﻰ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﻣﻌﻴﺎﺭ ﻫﻤﻪ ﺣﻖ ﻃﻠﺒﺎﻥ ﺷﺪ. ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﻧﻘﻠﻰ ﺩﻳﮕﺮ ، ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ:«اﻥَّ ﺍﻟﺤَﻖَّ ﻻﻳُﻌﺮَﻑُ ﺑِﺎﻟﺮِّﺟﺎﻝِ، ﺇﻋﺮِﻑِ ﺍﻟﺤَﻖَّ ﺗَﻌﺮِﻑْ ﺃﻫﻠَﻪُ.ﺣﻖ ﺑﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ . [ ﺧﻮﺩ ] ﺣﻖ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺱ ﺗﺎ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﻰ.
حق ﺭﺍ ﺑﺎ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﺶ ﺑﺎﻳﺪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﺯﺩﮔﻰ ، ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺁﻓﺎﺕ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﻣﻜﺘﺐ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ، ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺣﻖ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻫﻮﺍﻯ ﻧﻔﺲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻛﻨﺎﺭ ﻧﻬﺪ، ﺑﻰ ﺗﺮﺩﻳﺪ ، ﺑﻪ ﺣﻖ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ:«ﻫﺮ ﻛﻪ ﻣﻘﺼﺪﺵ ﺣﻖ ﺑﺎﺷﺪ ، ﺑﺪﺍﻥ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺩﺭ ﭘﻮﺷﺶ ﻫﺎﻯ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ.»
حضرت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله می فرمایند:« ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ،ﺑﻪ ﺣﻖ ﻭ ﺻﻮﺍﺑﻰ ﺩﺳﺖ ﻧﻴﺎﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺩﺍﻭﺭﻯِ ﺣﻘّﻰ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻣﮕﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﻣﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺻﺎﺩﺭ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ، ﻭ ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﺍﻣﻮﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺷﺎﺧﻪ ﺷﺎﺧﻪ ﮔﺮﺩﺩ، ﺧﻄﺎ ، ﺍﺯ ﺁﻥِ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺻﻮﺍﺏ ، ﺍﺯ ﺁﻥِ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.»
ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺘﻰ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﺸﺎﻥ ، ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺗﻦ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺳﻨّﻰ ـ ﻛﻪ ﺩﻭﺳﺘﺪﺍﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻮﺩﻧﺪ ـ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ :[ ﺍﮔﺮ ] ﺑﻪ ﺷﺮﻕ ﻭ ﻏﺮﺏ ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺮﻭﻳﺪ، ﺩﺍﻧﺶ ﺻﺤﻴﺤﻰ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﻳﺎﺑﻴﺪ ، ﻣﮕﺮ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻧﺰﺩ ﻣﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ، ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ.»
ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻋﺒﺎﺭﺍﺕ ﺍﺯ ﺯﻳﺎﺭﺕ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻳﻢ، ﭼﻜﻴﺪﻩ ﺗﻤﺎﻣﻰ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﭘﻴﺶ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ. “ﺍﻟﺤﻖُّ ﻣَﻌَﻜُﻢ"، ﺑﻪ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻧﺎﮔﺴﺴﺘﻨﻰ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺑﺎ ﺣﻖ ، ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ «ﻓﻴﻜﻢ» ، ﻳﻌﻨﻰ ﻭﺟﻮﺩ ﺷﻤﺎ ، ﻣﻈﻬﺮ ﺻﻔﺎﺕ ﺣﻖ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﺍﺳﺖ ﻭ «ﻣﻨﻜﻢ» ، ﺗﺮﺟﻤﺎﻥ ﺭﻭﺍﻳﺎﺗﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻨﺸﺄ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺣﻘّﻰ ﺭﺍ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﻌﺮّﻓﻰ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺣﻖ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ: «ﻭَ ﺇﻟَﻴﻜُﻢ» ؛ ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﻧﻴﺰ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻌﺪﻥ ﺣﻖ ، ﻣﻌﺮّﻓﻰ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺎﺑﻴﺮ ، ﻫﻤﮕﻰ ﺗﺄﻛﻴﺪﻯ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻛﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺣﻖ ﻫﺴﺖ ، ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺟﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻫﻢ ﺣﻘﻴﻘﺘﻰ ﻳﺎﻓﺖ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ، ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ، ﺻﺎﺩﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
امام مهدی علیه السلام می فرمایند:"خدا با ماست و نیازمند دیگری نیستیم.حق با ماست و باکی نداریم که کسی از ما روی بگرداند.”
#جامعه_کبیره
مهدی شناسی ۵۰
ﻭ َﻣﻴﺮﺍﺙُ ﺍﻟﻨُّﺒُﻮَّﺓِ ﻋِﻨْﺪَﻛُﻢْ
ﻣﻴﺮﺍﺙ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻯ ﻧﺰﺩ ﺷﻤﺎﺳﺖ.ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: »ﻭﻣﻴﺮﺍﺙ ﺍﻟﻨﺒﻮّﺓ« ﻧﻤﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: »ﻣﻴﺮﺍﺙ ﺍﻷﻧﺒﻴﺎﺀ» ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺁﻥ ﻫﻢ ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻰ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﻧﺒﻮّﺕ ﻳﻌﻨﻰ ﺣﻖ ﻣﺤﺾ، ﻋﺪﻝ ﻣﺤﺾ، ﻋﻠﻢ ﻣﺤﺾ، ﻧﻮﺭ ﻣﺤﺾ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﺤﺾ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﻧﺒﻮّﺕ ﺍﺳﺖ.
ﻳﻌﻨﻰ ﺍﺋﻤّﻪ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺧﺼﺎﺋﺺ ﻧﺒﻮّﺕ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺍ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻭﻟﻰ ﻧﺒﻰ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ، ﺁﻧﺎﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﺁﻥ ﭼﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻻﺯﻣﻪ ﻧﺒﻮّﺕ ﺍﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ، ﻭﻟﻰ ﻧﺒﻰ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ.
ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻧﺒﻮّﺕ،ﺍﻧﺒﻴﺎ ﺑﺎﺷﺪ،ﻣﻮﺍﺭﻳﺚ ﺍﻧﺒﻴﺎ ﻧﻴﺰ ﻧﺰﺩ ﺍﺋﻤّﻪ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﻧﻴﺰ ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ.ﺯﻳﺮﺍ ﻫﺮ ﻛﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻣﻮﺍﺭﻳﺜﻰ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ. ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺜﺎﻝ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﺳﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﺼﺎ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ.که نزد امام زمان است. ﻣﺎ ﺟﻨﺒﻪ ﻣﺎﺩّﻯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻴﻢ، ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺭﻣﺰ ﺁﻥ ﺩﺍﺭﺍﻯ ﻣﻌﺎﻧﻰ ﻭ ﺟﻬﺎﺕ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺍﺳﺖ.
ﻓﺮﺽ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺍﻧﮕﺸﺘﺮ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻧﮕﺸﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺰﺩ ﺍﻣﺎﻡ مهدی ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺍﺳﺖ، ﻳﺎ ﻧﻪ ﺁﻥ ﺍﻧﮕﺸﺘﺮ، ﺭﻣﺰﻯ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﻌﺎﻧﻰ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﻯ ﺍﺳﺖ، ﺿﻤﻦ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺟﻨﺒﻪ ﻣﺎﺩّﻯ ﺁﻥ ﻧﻴﺰ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺍﯼ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﻫﻤﻪ ﻧﺒﻮﺕ ﺍﻧﺒﯿﺎ ﭘﯿﺶ ﺷﻤﺎﺳﺖ. ﭘﺲ ﻫﺮ ﮐﺲ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺣﻘﺎﯾﻘﯽ ﮐﻪ ﺍﻧﺒﯿﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﺮﺳﺪ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺷﻤﺎ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﺮﺳﺪ.
ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اکرم صلی الله علیه و آله ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ:ﺩﺭ ﻋﻠﯽ علیه السلام ﺳﻨﺖ ﻫﺰﺍﺭ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻫﺴﺖ ﻭ ﺁﻥ ﻋﻠﻤﯽ ﮐﻪ ﻧﺰﺩ ﺁﺩﻡ ﺑﻮﺩ ﺑﺎ ﺭﺣﻠﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﻧﺮﻓﺖ،ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ ﯾﮏ ﻋﺎﻟﻢ ﻭﺍﻗﻌﯽ(ﮐﻪ ﻧﻮﺭﺵ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻏﯿﺐ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺪﺍﯾﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ )ﺑﺮﻭﺩ ﻭ ﻋﻠﻤﺶ ﺭﺍ ﺑﺒﺮﺩ ﻭ ﻋﻠﻢ ﺑﻪ ﺍﺭﺙ ﺑﺮﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.
ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ علیه السلام می فرمایند:ﻭ ﻧﺰﺩ ﻣﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﻧﺰﺩ ﺍﻧﺒﯿﺎ ﺍﺳﺖ،ﻫﺴﺖ.ﻣﺎ ﮐﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﺁﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ آﻧﻬﺎ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻧﯿﻢ ﻭ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﺍﻧﺒﯿﺎ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ ﻣﺎ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﯿﻢ.
ﭘﯿﺎﻣبر اکرم می فرمایند:ﻫﺮﮐﺲ ﺟﻼﻟﺖ ﺁﺩﻡ ﻭ ﺣﮑﻤﺖ ﺷﯿﺚ ﻭ ﻣﻬﺎﺑﺖ ﺍﺩﺭﯾﺲ ﻭ ﺭﻭﺣﯿﮥ ﻧﻮﺡ ﻭ ﺧﻠﺖ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﻭ ﺑﻐﻀﯽ ﮐﻪ ﻣﻮﺳﯽ ﺑﺮ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺁﻥ ﺭﻭﺣﯿﮥ ﺣﺐ ﮐﻞ ﻣﻮﻣﻨﯿﻦ ﮐﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﯿﺴﯽ ﺩﺍﺷﺖ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ،ﭘﺲ نگاه کند به علی بن ابی طالب…
ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻬﺪﯼ عج الله فرجه ﮐﻪ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﯼ ﺍﻣﺖ ﺍﺳﺖ،ﻫﻤﻪ ﻋﻠﻮﻡ ﺍﻧﺒﯿﺎ ﻭ ﺍﺋﻤﻪ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻣﯽ،ﺑﻪ ﺍﺭﺙ ﺑﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﯿﺮﺍﺙ ﺩﺍﺭ ﺟﻤﯿﻊ ﺩﺍﻧﺶ ﻫﺎ ﺍﺳﺖ.
#جامعه_کبیره
مهدی شناسی ۴۹
ﻭ ﺍﯾﺎﺏ ﺍﻟﺨﻠﻖ ﺍﻟﯿﮑﻢ ﻭ ﺣﺴﺎﺑﻬﻢ ﻋﻠﯿﮑﻢ
ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺧﻠﻖ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺷﻤﺎﺳﺖ ﻭ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﺷﻤﺎ ﺣﺴﺎﺏ ﻫﺮ ﮐﺲ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.
ﯾﻌﻨﯽ ﺍﺧﻼﻕ ﻭ ﻋﻘﺎﯾﺪ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻫﺮ ﮐﺲ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﻣﺎﻣﺶ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ ﮐﻪ ﭼﻘﺪﺭ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻣﺶ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺍﺳﺖ ،ﺯﯾﺮﺍ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﻫﺮ ﮐﺲ ﻣﻼﮎ ﺣﻖ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﻫﺮ ﭼﯿﺰ ﺍﺳﺖ.
ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ علیه السلام می فرمایند:ﻫﺮ ﺍﻣﺘﯽ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻧﺶ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺋﻤﻪ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺳﯿﻤﺎ ﻭ ﺁﺛﺎﺭ ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﻓﻬﻤﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﺴﯿﺮ ﺍﻫﻞ ﺍﻟﺒﯿﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﯾﺎ ﺟﺪﺍ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺮ ﻗﺪﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﮐﻨﺪ،ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﻣﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺑﻪ ﺗﺒﻌﯿﺖ ﺩﺍﺩ،ﺗﺒﻌﯿﺖ ﻧﮑﻨﺪ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ ﺣﺘﯽ ﯾﮏ ﺣﺴﻨﻪ ﺍﻭ ﻫﻢ ﺑﺎﻻ ﻧﻤﯽ ﺭﻭﺩ.
ﺑﺎﯾﺪ ﺭﺍﻫﯽ ﮐﻪ ﺧﺪﺍ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺑﺮﺳﻨﺪ ﺭﺍ ﺑﺮﻭﻧﺪ ﻭ ﮔﺮﻧﻪ ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﺑﺎﺑﯽ ﺍﺯ ﺑﻬﺸﺖ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ.
ﻭﻗﺘﯽ ﻣﯿﮕﻮﯾﯿﻢ ﺭﺟﻮﻉ ﺧﻠﻖ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺳﺖ ﺑﺮﻫﻤﺎﻥ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻼﺋﮑﻪ ﺑﻪ ﺁﺩﻡ ﺳﺠﺪﻩ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺣﺴﺎﺏ ﺧﻠﻖ ﻫﻢ ﺑﺮ ﺷﻤﺎﺳﺖ ﯾﻌﻨﯽ ﻣﻼﮎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻫﺮ ﻣﻠﺖ ﻭ ﺷﺨﺼﯽ ﭼﻪ ﺟﺎﯾﮕﺎﻫﯽ ﺩﺭ ﺑﻨﺪﮔﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺭﺟﻮﻋﺶ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﻮﺩ.
جامعه کبیره