۳۰روز ، ۳۰ جلسه احکام شرعی
جلسه ۴: نماز
۱. كسى كه با سرعت به سجده مى رود اگر سرش بيش از يك بار به مهر بخورد
حكمش چيست؟
ج. در مواردى كه سر بدون اختيار از محل سجده برمى گردد و دوباره بدون اختيار به محل سجده مى رسد، يك سجده محسوب مى شود و نماز صحيح است؛ اما اگر مى تواند بعد از برگشتن سر از محل سجده از فرود دوباره آن به مُهر جلوگيرى كند؛ بايد از برگشتن سر به سجده خوددارى كند و آن رايك سجده به حساب آورد (حتّى اگر ذكرسجده را نگفته باشد) و بعد از نشستن، دوباره به سجده برود و آن را سجده دوم خودحساب كند.
۲. اگر در حال خواندن نماز، بچه اى مهر را بردارد، چه بايد كرد؟
ج. اگر چيزى كه سجده بر آن صحيح است در دسترس او باشد، بايد برهمان سجده كند؛ و گر نه- اگر وقت وسعت دارد- نماز را بشكند و دوباره با چيزى كه مى توان بر آن سجده كرد، نماز بخواند. امّا اگر وقت تنگ است و نماز قضا مى شود، بايد به لباس خود سجده كند؛ و اگر آن هم ممكن نبود، به پشت دست سجده كند.
۳. نمازهاى روزانه در قطب كه شش ماه روز و شش ماه شب است، چگونه خوانده مى شود؟
ج. نمازها را بايد مطابق افق نزديك ترين محلى كه روز و شب طبيعى دارد، بخوانند، و يا مطابق افق مناطق معتدل عمل كنند.
۴. فرو بردن ريزه هاى غذا كه در بين دندانها است، در حال نماز چه صورت دارد؟
ج. اشكال ندارد.
۵. اگر دستمال يا چيز نجس ديگرى همراه نمازگزار باشد، چه حكمى دارد؟
ج. بودن اشيايى مانند دستمال كوچك، كليد، چاقو و پول نجس به همراه نماز گزار، در صورتى كه نجاست آن به بدن و لباس سرايت نكند، اشكال ندارد.
۶.بعضى از كسانى كه نماز را نشسته مى خوانند، براى سجده مُهر را برداشته و به پيشانى مى چسبانند، آيا اين كار صحيح است، يا بايد پيشانى روى مهر بيايد؟
ج. اگر بتوانند بايد با استفاده از ميز و مانند آن، محل سجده را بالا بياورند؛ و اگر به اين مقدار هم نمى توانند خم شوند، مُهر را با دست بالا آورده، پيشانى را بر آن بگذارند.
۷. خواهشمند است احكام نماز و روزه دانشجويان را بيان فرماييد.
ج. دانشجويانى كه بين وطن و محل تحصيل تردّد مى كنند سه دسته اند:
دسته اوّل: كسانى كه بين وطن و محل تحصيل به صورت مرتّب در هفته يك روز يا بيشتر يا هر ده روز يكبار براى تحصيل سفر كند و ده روز در يكجا نماند (نه در وطن و نه در محل تحصيل) و اين رفت و آمد به مدت سه الى چهار ماه يا بيشتر باشد، در غير سفر اول نمازش تمام و روزه صحيح است؛ چه در محل خوابگاه و چه در محل تحصيل و چه بين راه.
دسته دوّم: كسانى هستند كه وضع رفت و آمدشان مرتّب نيست كه اغلب بين شهر خود و محل تحصيل هر هفته يا در بين هر ده روز در رفت و آمد نيستند، آنان حكم مسافر را دارند كه بايد در بين راه و محل تحصيل با عدم قصد اقامه ده روز يا عدم توقف سى روز بدون قصد، نماز را شكسته خوانده و روزه
نگيرند.
دسته سوّم: كسانى هستند كه از وطن به محل تحصيل رفته و قصد توقف ده روز در محل تحصيل دارند كه دراين صورت نماز تمام و روزه صحيح
۳۴. براى رفتن به عمره مفرده ثبت نام كرده ام. قسمتى از پول آن را پرداختهام و بقيه وام است، آيا لازم است خمس آنها را بپردازم؟
ج. پولى كه پرداخته ايد، اگر از درآمد بين سال بوده خمس ندارد و همچنين وام مذكور خمس ندارد.
۸. پولى را به تدريج براى تهيه خانه پس انداز كردهام آيا به آن خمس تعلق مى گيرد؟
ج. اگر راهى براى تهيه خانه مسكونى مورد نياز فعلى، غير از پس انداز تدريجى نداريد، پس انداز مذكور خمس ندارد.
۹. اگر براى جهيزيه دختر پول يا لوازم زندگى كنار بگذاريم آيا خمس دارد؟
ج. جهيزيه براى دخترى كه در سنين ازدواج تهيه مى شود جزء مؤونه است و خمس ندارد ولى پولى كه جهت جهيزيه كنار گذاشته مى شود اين حكم را ندارد
بلى اگر تهيّه بعض اقلام جهيزيه بدون كنار گذاشتن پول كه قهراً سال هم بر آن ميگذرد و براى شخص يكجا خريدن ممكن نباشد در اين صورت به پولى كه
جهت تهيه آن كنار گذاشته خمس تعلق نمى گيرد.
۱۰. كسى كه به تقليد از مجتهد ميّت باقى مانده است، خمس خود را بايد به چه كسى بپردازد؟
ج. لازم است خمس
را به مجتهد زنده بپردازد، و پرداخت به وكيل مجتهد ميت كفايت نمى كند.
[بهار بندگی(ویژه مبلغان ماه مبارک رمضان) - جلسه ۴: نماز - صفحه۳۱]